Interstone gotowy do nowych wyzwań

Wtorek, 27 lutego 2024 Interstone gotowy do nowych wyzwań

 

O rozwoju prężnie działającego na polskim rynku importera kamienia i spieków kwarcowych, czyli firmy Interstone, powodach jej przejęcia przez Grupę LAMINAM i planach na najbliższy czas z Giovannim Ovi (CEO Interstone) rozmawiał Bogdan Lewicki.

30 sierpnia 2022 roku firma LAMINAM została większościowym udziałowcem Interstone – dotychczasowego oficjalnego dystrybutora tej marki na rodzimym rynku. Dlaczego LAMINAM zdecydował się na ten krok?

Umowa, o której pan wspomina, była ostatnim etapem przekształceń własnościowych. Jednak na wstępie trzeba wyraźnie zaznaczyć, że współpraca pomiędzy firmami trwała znacznie dłużej - jej rozpoczęcie datuje się na 2012 rok. Już wówczas LAMINAM stał się udziałowcem Interstone. W 2022 roku ten proces wkroczył w kolejny etap, a Interstone wszedł całkowicie w struktury grupy o zasięgu globalnym, która składa się z kilkunastu podmiotów.
Wracając do pytania o decyzje. Interstone działa na rynku polskim, czyli bardzo otwartym na wszelkiego rodzaju nowości. Tak było także w przypadku wielkoformatowych płyt ze spieków kwarcowych LAMINAM, wprowadzonych na światowy rynek w 2001 roku. W 2012 roku Interstone poszerzyło swoją ofertę właśnie o spieki kwarcowe LAMINAM, które wówczas były w Polsce zupełnie nieznane. Stawiało to firmę Interstone w roli prekursora tego nowoczesnego materiału. Z czasem firma stała się wyłącznym dystrybutorem wielkoformatowych płyt LAMINAM nie tylko na Polskę, ale także na kraje bałtyckie. W Polsce - głównie dzięki działalności Interstone - zostały one szybko i bardzo dobrze przyjęte przez rynek. Obecnie, stając się większościowym udziałowcem Interstone, wzmocniliśmy swoją obecność i rozwój w Europie, dodając Polskę do europejskich oddziałów już skonsolidowanych w Hiszpanii, Niemczech, Francji, krajach Beneluksu i Wielkiej Brytanii oraz do oddziałów poza kontynentem w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii.
Produkty LAMINAM są dziś dystrybuowane w ponad 100 krajach na całym świecie. Jednym z kolejnych ważnych argumentów skłaniających do wejścia w tę rolę była chęć stworzenia dodatkowego bodźca, swoistego bustera, rozwoju tej współpracy. Polska była i jest dla nas na tyle atrakcyjnym rynkiem, że w 2022 r. postanowiliśmy zainwestować w niego jeszcze bardziej niż dotąd.

Dlaczego zapadła decyzja o pozostawieniu nazwy Interstone w niezmienionym brzmieniu?

Interstone to prężnie działająca firma z 24-letnią tradycją. Dzięki zbudowanej sieci dystrybucji, oferta kamienia naturalnego oraz spieków LAMINAM od początku naszej współpracy była i jest dostępna w każdym regionie Polski. Mamy również ugruntowane relacje z architektami i projektantami wnętrz, twórcami mebli i firmami kamieniarskimi. Wchodząc w strukturę Grupy LAMINAM, firma Interstone wniosła więc znaczący wkład. Najcenniejsze to doświadczenie pracowników oraz ich znajomość rynku, a także wybór wyselekcjonowanych materiałów, które importujemy z całego świata. Dla mnie jest więc oczywiste, że markę Interstone chcemy dalej rozwijać i wzmacniać. 

Z informacji, które wówczas opublikowały portale branżowe, w tym również Nowy Kamieniarz wynikało, że jednym z celów stawianych temu przekształceniu był wzrost wartości sprzedaży Interstone. Czy te założenia udało się zrealizować?

Minione cztery lata były dla światowej gospodarki niespokojne i nieprzewidywalne. Dla branży kamieniarskiej czas pandemii Covid-19 okazał się jedna bardzo łaskawy. Patrząc globalnie, był to okres dużej prosperity. Zapotrzebowanie na materiały wykończeniowe (a takimi przecież są zarówno kamień naturalny, jak i spieki kwarcowe) wzrosło radykalnie. Choćby to zjawisko generowało wzrosty. Z drugiej strony, w przypadku transakcji przejęcia, o jakiej tu mówimy, należy mieć na uwadze, że po jej sfinalizowaniu następuje okres dostosowania. Mam tu na myśli chociażby dostosowanie infrastruktury informatycznej Interstone do standardów Grupy LAMINAM. To wszystko trwa, zajmuje wszystkim czas, którego tym samym jest mniej dla właściwej pracy, czyli kontaktów z klientami. Wartością naszej firmy są bardzo zaangażowani pracownicy i to dzięki nim przeszliśmy przez ten szczególny okres zmian. Jestem im za to bardzo wdzięczny.
Dziś mogę powiedzieć, że ten skomplikowany etap zmian mamy już za sobą i jestem przekonany, że w tym roku zaprezentujemy naszą nową biznesową siłę. To będzie rok Interstone.

Dotychczas mówiliśmy o korzyściach, wynikających z tego przekształcenia dla obu firm. Co na tej transakcji zyskali klienci Interstone?

Odpowiedź jest bardzo prosta i ujmę ją zwięźle. Wejście w struktury Grupy LAMINAM wnosi nowe możliwości i ułatwienia dla klientów kupujących spieki kwarcowe naszej marki. Prowadząc relacje handlowe z Interstone, teraz de facto współpracują wprost z producentem. Będąc częścią globalnej grupy możemy korzystać z jej „know how” i rozwijać się w nowoczesny sposób. Pracujemy w ramach Grupy LAMINAM nad rozwiązaniami (m.in. w zakresie digitalizacji), które dodatkowo zwiększą naszą przewagę konkurencyjną. To klasyczny przykład sytuacji, w której „razem możemy więcej”. 

 LAMINAM to renomowany producent wysokiej jakości spieków kwarcowych. Interstone miał i wciąż ma w swojej ofercie także kamienie naturalne. Jak udało się wam to pogodzić?

Kamień naturalny jest ekskluzywnym materiałem. Wejście do Grupy LAMINAM podmiotu mającego bardzo bogatą ofertę kamieni naturalnych tworzy dla niej dodatkową wartość. Interstone to firma z ofertą kompleksową - od początku swojej działalności ma w niej kamień naturalny, spieki kwarcowe weszły do niej później. Trudno, więc, aby po ponad 20 latach doświadczenia w handlu kamieniem naturalnym nagle zrezygnować z tego segmentu produktów. Posiadanie w ofercie równolegle kamieni naturalnych i spieków kwarcowych jest naszym zdaniem jedynym słusznym rozwiązaniem. Chcemy, aby klient miał bogaty wybór materiałów. Nie tylko w kwestii kamienia naturalnego, ale także nowoczesnych materiałów (jak LAMINAM), które na dobre zagościły już przecież w naszym życiu.
Możliwości, jakie dają produkty dostępne w naszej ofercie, można zobaczyć stacjonarnie w naszych oddziałach w całej Polsce (Mszczonów, Szczecin, Poznań, Gdańsk, Chrzanów, Wrocław) oraz w showroomie przy Al. Jerozolimskich 132 w Warszawie. 

Jak aktualnie przedstawia się pełna oferta Interstone?

Składa się ona z trzech zasadniczych segmentów. W ciągłej ofercie firmy znajduje się około stu rodzajów kamieni naturalnych importowanych z całego świata. Jestem przekonany, że każdy klient znajdzie w niej interesujący go kamień, zarówno jeśli chodzi o kolor, wzór czy wykończenie. Drugim segmentem są w 100% naturalne spieki kwarcowe LAMINAM. W tej kwestii oferta jest tożsama z tą prezentowaną przez firmę LAMINAM (ponad 200 wzorów, kolorów, wykończeń). Wszelkie nowości, które wprowadza globalnie marka, pojawiają się w tym samym czasie także w Polsce.
W minionych latach coraz więcej klientów zaczyna przywiązywać szczególną wagę do zagadnień związanych z ochroną środowiska i minimalizacji śladu węglowego. Wychodząc naprzeciw takim oczekiwaniom, naszą ofertę wzbogaciliśmy ostatnio o markę Cosmolite. Jej nowatorstwo polega na tym, że te włoskie produkty wykonane są w 97% z minerałów pochodzących z recyklingu, a także nie posiadają problemu niestabilnego kwarcu generującego efekt uszkodzenia krzemionki podczas obróbki – to na ten moment absolutnie unikatowe w skali całego świata!
Będąc przy ekologii i „zielonych technologiach” muszę pochwalić się tym, że wszystkie zakłady produkcyjne LAMINAM w Europie wykorzystują do produkcji energię pochodzącą z paneli fotowoltaicznych.

Jakie są plany Interstone na najbliższy okres?

Jak wspomniałem wcześniej, ten rok jest dla nas bardzo ważny. Zakończyliśmy proces integracji i wejścia w nowe struktury. Teraz będziemy w pełni wykorzystywać szanse i możliwości wypływające z tych przekształceń. Zgodnie z zapowiedziami z roku 2022 chcemy, aby Interstone się rozwijał i wzmacniał swoją pozycję na rynku, bo ma ku temu olbrzymi potencjał. 

 



1_144p266p.jpg targiwhlaminam_5204_995v116f.jpg laminam_6063_414q280f.jpg